LOGO

Hva gjør en kiropraktor?

Undersøkelse:

Kiropraktoren tar en grundig sykehistorie og undersøkelse for å finne årsaken(e) til symptomene dine.
De vurderer ledd, skjelett, muskulatur, bindevev og nervesystem og gir deg informasjon om din tilstand.
Hvis kiropraktoren trenger mer informasjon for å finne årsaken til plagene, henviser de til røntgen/CT/MR eller legespesialist.

Behandling og forebygging:

Behandlingen til en moderne kiropraktorer inkluderer flere teknikker, og blir tilpasset individuelt etter dine behov og din diagnose.
De manuelle teknikkene som benyttes er manipulasjon/leddjustering, mobilisering, traksjon, tøyeknikker og massasje.

En sentral del av oppfølgingen er forebyggende råd og veiledning.
Dette innebærer alt fra enkle tips mot akutte ryggsmerter, til råd om tilrettelegging på arbeidsplassen, stressmestring, avspenning og konkrete øvelser for nakkesmerter, vondt i ryggen, skulderplager eller annet.

Primærkontakt:

Fra 2006 fikk kiropraktorer og manuellterapeuter i Norge status som primærkontakt med selvstendig
behandleransvar på lik linje med leger, tannleger og psykologer.

Som primærkontakt kan kiropraktorer og manuellterapeuter

* Rekvirere bildediagnostikk (røntgen, CT, MR)

* Henvise til legespesialist

* Henvise til fysioterapi

* Sykmelde inntil 12 uker

Trygderefusjon:

Alle kiropraktorpasienter i Norge får automatisk dekket en del av behandlingen gjennom trygdeandel.

Du trenger ikke legehenvisning for å få dette. Se HELFO for oppdaterte takster.

Norsk Kiropraktorforening

Alle kiropraktorene i NEMUS er offentlig godkjente av statens autorisasjonskontor og er medlem av Norsk Kiropraktorforening.
Dette er et kvalitetsstempel du bør se etter når du velger kiropraktor.

Se Kiropraktorforeningens hjemmeside for mer informasjon om utdanning, politikk og annen relevant faginformasjon.